Geweld, dierenleed of romantiek?

Poen de Wijs, 3Graces, Folding Screen
Poen de Wijs, The Three Graces, Folding Screen

Poen de Wijs, kunstschilder van het Realisme.

De kritiek op het artistieke werk van de kunstschilder van het Realisme Poen de Wijs (1948-2014) hoor ik zo af en toe geduldig aan. Af en toe knik ik instemmend. De Wijs zijn kunst is nogal romatisch, soms zelfs een beetje kitsch. Edoch, technisch van een zeer hoge kwaliteit. De kunstscritici zijn het daar over eens. Zijn aquarellen behoren, wederom technisch gezien, tot de meest fraaie van de wereld. En dat is nogal een bewering! Echter, betoog en bewijslast: het bewijs ligt er wat Poen met penseeltjes en waterverf in de fijnschilderkunst die hij zo goed beheerste mogelijk maakte. De aquarellen lijken soms op foto’s… Terwijl het gelukkig nog net niet hyperrealistisch is.  

Poen de Wijs, Meisje met hond
Poen de Wijs, Meisje met hond

De mooie kant van het leven

Het valt niet te ontkennen dat Poen de Wijs vóóral de mooie kant van het leven wilde schilderen en weergeven. Als kenner van zijn artistieke oeuvre had ik ook graag wel wat ander werk tussen het bestaande, omvangrijke oeuvre willen zien. Zoals landschappen en zeegezichten. 

Het afbeelden van dode dieren was voor Poen sowieso onbespreekbaar. Oorlog en geweld? Nee, hij wilde dat zéker niet schilderen. Hij hield zielsveel van mensen en dieren. Van de natuur om hem heen. Hij kon uren praten over de stand van de sterren. ‘Wat is tijd?’ is een vraag die hem lang heeft beziggehouden en terug te vinden in zijn werk. Waarom zou hij schilderen over de gruwelen die mensen elkaar aan doen? Om over dierenleed maar te zwijgen. Dierenleed, het is vrijwel dagelijks in de media… Poen was voor de Partij van de Dieren. Op zijn schilderijen zien we, vooral in de details, dat er veel vogels in voorkomen. Maar ook de honden die hem tijdens zijn leven vergezelden.

De schoonheid van de vrouw

De schoonheid van de vrouw sprak hem aan en de onschuld van kinderen. De vrouw schilderde hij, vooral in zijn beginperiode als kunstenaar, vaak in Eva-tenue. Tja, dat is in deze #MeTootijd niet echt leuk meer om dat werk te tonen… Terwijl het noch erotisch of pornografisch is. Ik toon het en schaam mij er niet voor. Integendeel. Dit is kunst. Het is mooi. Zijn atelier was de plek waar hij zich het liefst bevond. Hij noemde het ooit zijn vluchtheuvel. Vooral toen hij ziek werk en zich nog meer terugtrok op die plek waar al het moois ontstond en de pijn tijdelijk verdween…

Poen de Wijs, Doorslapen
Poen de Wijs, Doorslapen

De Drie Gratiën

Poen de Wijs was ook vooral de kunstschilder die geloofde in een multiculturele samenleving. Zo toont hij in zijn schilderijen de moderne ‘Drie Gratiën’. Drie moderne vrouwen van verschillende afkomst. Een Aziatische, Noord-Afrikaanse en Nederlandse vrouw. Voordat hij deze serie de ‘Drie Gratiën’ schilderde, verdiepte hij zich eerst in vroegere versies van de ‘Drie Gratiën’. Zoals die van Boucher, Botticelli en Rubens. Hij schilderde deze werken ook zelf ‘even’ om het gevoel en de sfeer van de ‘Drie Gratiën’ zo goed mogelijk in zijn vingers te krijgen. Het uiteindelijk resultaat van de ‘Drie Gratiën’ onderstreept wederom zijn vakmanschap en is het zoveelste bewijs dat Poen de Wijs behoort tot één van de grote Realisten van de 20ste eeuw.

Poen de Wijs, Drie Gratiën naar Rubens
Poen de Wijs, De Drie Gratiën naar Rubens
Poen de Wijs, Drie Gratiën 1
Poen de Wijs, De Drie Gratiën 1

In het menu van www.penseeltoets.nl is onder het Artselect-menu een belangrijk deel van zijn oeuvre en dat van zijn vrouw, de kunstschilder Marion van Nieuwpoort te vinden en in een variëteit aan presentatie-uitingen te bestellen in ieder gewenst formaat en techniek.

Uw reactie is welkom. Alsook uw vragen en opmerkingen.

John Vijlbrief,
Beheer Reproductierechten Poen & Marion
Interieur Kunstenaars

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *