Poen de Wijs, succes kunstschilder 20ste eeuwse Realisme

Poen de Wijs. Kunstschilder van het 20ste eeuwse Realisme (1948-2014). Opleiding Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten, Den Haag) behoort tot de generatie van fijnkunstschilders die zich al in de jaren ’70 van de vorige eeuw afwendden van de naoorlogse schilderkunst en de weg terug zochten naar het Realisme. Hij herontdekte veel oude realistische technieken, in aquarel, olieverf en steendruk en zette de traditie voort in de moderne acrylverf. Eind jaren ’70 brak hij door in de Amsterdamse galeriewereld. Internationale bekendheid verwierf hij met de platenhoezen voor de semi-klassieke muziekgroep FLAIRCK.

Poen de Wijs verzorgde tentoonstellingen over de hele wereld. Vele succesvolle tentoonstellingen had hij sindsdien in verschillende gerenommeerde galeries met thema’s als ‘ALMA MUSICA’ (1993), ‘EEN OVERZICHT’ (1998), ‘DE KLEREN VAN DE GEISHA’ (2000), ‘PRIMA VISTA’, ‘MINI EN MAXI IN PORTRET’ (2002) en met als toenmalig hoogtepunt: ‘TIJD EN RUIMTE’ (2005). Om er een aantal te noemen. Want er lag nog veel meer in zijn penseel verborgen…

Kunstschilder Poen de Wijs schilderde met oog voor kleinste details

Poen de Wijs is ‘niet zomaar’ een realist van de 20ste eeuwse traditie. Zijn tijdrovende experimenten met verf en beeld en zijn visie op de wereld laten zien dat hij een zeer eigentijdse kunstschilder was. Bekijk zijn werk hier. In de werken uit zijn vroege periode combineert hij het naakt met abstracte elementen. Later voegt hij beelden uit de kunst van voorbije eeuwen toe aan eigentijdse onderwerpen. Het hoogst actuele thema rond de culturele integratie verweeft hij sinds de jaren ’90 in bijna al zijn werken. Poen schilderde hedendaagse mensen, jong en oud, mannen en vrouwen, van alle rassen en culturen. Hij combineerde deze met dieren, muziekinstrumenten, stillevens, decoratieve patronen, structuren, met óf zonder achtergronden, in een virtuoos spel en met een werkelijk briljante techniek. In zijn series, waaronder “TIJD EN RUIMTE” stelde hij ook filosofische vraagstukken aan de orde. Daarmee kreeg zijn werk nog meer diepte en inhoud. En steeg zijn faam. Bekijk de videodocumentaire hier.

De ‘Millennials’ van nu?

Kinderen spelen de hoofdrol in zijn werk “Er zij licht!”. De nieuwe generatie (Millennials) als metafoor voor de brenger van het licht, plaats hij in dit schilderij voor een groep vrouwen uit meerdere culturen, die in een cirkel van goudkleurig licht, contemplatief en ingetogen voorbij komen.

In de serie “DE VIER ELEMENTEN”, van Poen de Wijs spelen kinderen de hoofdrol, en zijn filosofie en psychologie de belangrijke uitgangspunten en zal Poen alle verworvenheden uit zijn eerdere werk toepassen. Daaover later meer.

Geschreven door de biograaf van de kunstschilder van het Realisme Poen de Wijs, John Vijlbrief

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *